OVER ONS

wat wij doen

RONDGAAN, GOEDDOEN & GENEZEN

Wij geloven in rondgaan, goed doen en genezen, zonder religieus gedoe. Extreem Normaal dus, net zoals Jezus. ‘Vrienden Met Rijst’ is een organisatie van vrienden die hieraan handen en voeten willen geven. Dat doen we in Nederland en in het arme Nepal. Niet alleen praten, maar doen!

Voor ons bestaat het Evangelie niet uit kerkgang, liedjes zingen en preken luisteren, hoe goed dat ook kan zijn. Wij komen liever in actie, door net als Jezus in Handelingen 10:38, rond te gaan, goed te doen en mensen te genezen en bevrijden door de kracht van de Heilige Geest. Voor ons is dat ‘Extreem Normaal Christendom’. En het werkt echt! Omdat we geloven in vermenigvuldiging, proberen we anderen te helpen dit ook te gaan doen!

Vrienden met rijst 2
Vrienden met rijst kids met rijst

hoe we dat in praktijk doen:

#1 NAAR DE MENSEN TOEGAAN

Mensen die God nodig hebben, komen echt niet zo maar naar de kerk. Dat wist Jezus ook. Daarom ging Hij Zelf naar ze toe! Hij hield van ze, at met ze, speelde met de kinderen en maakte plezier met ze. En wie in nood was, werd door Hem geholpen. Zo liet Hij het Koninkrijk van God zien. Als Jezus jouw dorp of stad binnenkwam, dan kon je wat beleven!

Wij geloven dat dit nog steeds zo werkt. De Helden van Jezus gaan naar de mensen toe en brengen de sfeer van de hemel met zich mee. Dat betekent: verwachting en blijdschap. In Nepal gaan we de dorpen binnen met vrolijke ballonnen, fopsnorren, fluitjes, lampjes en gekleurde pruiken. Binnen de kortste keren vult de straat zich met vrolijk gillende kinderen… en daarna hun moeders en oma’s en andere familieleden. Zomaar ineens is het feest op straat! En de harten gaan open. Dat geeft ons een kans om ze aan Jezus voor te stellen. En Hij raakt hen graag aan met Zijn liefde en genezende kracht.

#2 HULP AAN MENSEN IN NOOD

Wil je meer van de Heilige Geest ervaren? Ga dan zorgen voor mensen die lijden!

Volgens Psalm 34:19 wil God zijn bij mensen die gebroken zijn: de armen, de daklozen, de eenzamen en de zieken. Je hoeft niet ver te zoeken. Overal zie je mensen die kapot zijn of in grote nood zitten. En wij zijn op aarde om ze te helpen. Anders kunnen we beter meteen naar de hemel gaan.

Tijdens onze reizen naar Nepal komen we veel kwetsbare mensen tegen. Als we mensen niet helpen, kunnen we ze Jezus niet laten zien. Onze naam ‘Vrienden Met Rijst’ heeft hier alles mee te maken. Het Evangelie moet goed nieuws zijn. En goed nieuws is alleen ‘goed’ als het ook iets aan je situatie verandert. Wie honger heeft, moet eten hebben. Daarom geven we rijst weg en als het kan een lekker kippetje erbij. Voor iemand met honger is dát ‘goed nieuws’!

Samen met onze vrienden zijn we in staat concrete hulp te bieden in veel situaties. Kleding, voedsel en financiële hulp voor de armen; hulp voor slachtoffers van natuurgeweld; ondersteuning van weeskinderen; hulp bij self supporting projecten. Ook zijn we betrokken bij medische hulpprogramma’s in afgelegen gebieden, waarin we samenwerken met Nederlandse en Nepalese artsen en verpleegkundigen. Terwijl mensen in de rij staan voor de dokter, worden ze bediend door speciaal getrainde gebedsteams. Soms halen wachtende patiënten daarom de dokter niet. Ze zijn voor die tijd al door Jezus genezen! Doven horen, blinden zien en lammen lopen. Zo leren mensen Jezus kennen.

#3 TRAINING

Jezus heeft voorgedaan hoe je een ‘extreem normale’ christen kunt zijn. Daarover gaan onze trainingen en conferenties in Nederland en daarbuiten.

We hebben er een speciaal trainingsboek voor geschreven: ‘EXTREEM NORMAAL, Handboek voor Helden’. Trainen is bij ons iets anders dan een conferentie of seminar bijwonen. Het betekent luisteren, opstaan en meedoen! Actie in de tent! Niet via een paar mensen op een podium. Nee, iedere deelnemer wordt uitgedaagd om persoonlijk samen te werken met de Heilige Geest en Zijn kracht.

Onze trainingen bieden praktische stappen tot een Extreem Normaal Helden-leven. Het gaat over vragen als: ‘Waarom ben ik op aarde (en niet in de hemel)? Hoe werkt redding? Hoe kan ik groot en sterk worden? Wat is het karakter van God? Wat is de cultuur en lifestyle van Zijn Koninkrijk? Hoe kan ik samenwerken met de Heilige Geest, zieken genezen en demonen uitdrijven?’ Ook helpen we mensen om religieus ‘nep-christendom’ in hun eigen leven te herkennen en ermee af te rekenen.

Het bovennatuurlijke hoort extreem normaal te zijn. Aan het begin van een training zeggen we vaak: ‘Iedere christen kan namens Jezus boze geesten uitdrijven en zieken genezen.’ En na afloop weten de deelnemers dat dit inderdaad zo is! Gewapend met ons Handboek en een kostbare ervaring, is thuis de grootste uitdaging: om daar de dingen te gaan doen die Jezus ook deed. Rond gaan, goed doen en genezen.

Wil je meer weten over onze trainingen of zelf een training organiseren? Neem dan contact met ons op.